Is het schadelijk medicijncapsules met gereguleerde afgifte te breken voor deze in te nemen?

Omdat halve doseringen niet leverbaar zijn is de enige optie om de capsulesl doormidden te breken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K
fremar
13 jaar geleden
bedoeld u comprime's of echt capsules want die kan je normaal niet doorbreken(wel open te doen als je beide helften van elkaar haalt)

Het beste antwoord

Dit moet je aan je arts of apotheek vragen.

Bij sommige capsules kan het geen kwaad.

Bij andere capsules beschermt de capsule het medicijn tegen het speeksel - sommige medicijnen worden door speeksel kapotgemaakt, terwijl ze in maagzuur prima overleven en dan in het lichaam kunnen worden opgenomen.

Er zijn ook retard-capsules. Retard betekent vertraging - dat zijn capsules die de werkzame stof heel langzaam naar buiten laten komen. De bedoeling is dat je gedurende bijvoorbeeld drie uur continu een klein beetje medicijn in je lichaam krijgt. Breek je zo'n capsule, dan krijg je binnen drie minuten de complete inhoud in je lichaam, en dat kan nadelig zijn.

Lees dus de bijsluiter - soms staat het daar al in. Kom je er met de bijsluiter niet uit, vraag het dan aan je arts of apotheker.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, kan schadelijk zijn. De stof wordt vaak in capsules geleverd omdat de werkzame stoffen bv slecht voor je keel of ander delen waar het onderweg langs komt kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou misschien effect kunnen hebben op het medicijn want een capsule beschermd de inhoud. Er komt dus zuurstof bij. Misschien verander door het openbreken de samenstelling van het medicijn.

(dit zou je beter bij de apotheek of huisarts kunnen vragen. een telefoon daar naartoe werkt sneller en efficienter dan met alle respect op GV)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij medicijnen met gereguleerde afgifte in capsules weet je nooit welk gedeelte van het medicijn je inneemt als je de capsule openbreekt.
Het medicijn zit namelijk ingecapseld in kleine balletjes die op elkaar volgend smelten in je maag en zo het medicijn aan je lichaam afgeven.
Als je dus de helft van de inhoud neemt weet je niet welke capsels je wel of niet inneemt zodat de afgave verstoord wordt.
Vraag het liever bij de apotheek voordat je zelf gaat dokteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een capsule met gereguleerde afgifte is,mag je die nooit voor het innemen openen. De bedoeling van de capsule is,zo als de naam al aan geeft dat ie stukje voor stukje het medicijn loslaat en dat gebeurt met een geopende capsule niet. Dus het kan schadelijk zijn,maar is op zijn minst ineffectief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik raad je aan dit nooit op eigen houtje te doen.

Je zou je arts eens kunnen vragen of je de tijd tussen de inname van die capsules kunt verdubbelen teneinde de halve hoeveelheid van die medicicamenten binnen te krijgen.

Doe dit soort dingen echter nooit..op eigen houtje, zoals ik aan het begin al zei..

Gr. Ton